eetzaal basisschool Klavernest

Ontwerp- en uitvoeringstekeningen

Foto’s van voor de verbouwing

Foto’s van na de verbouwing

foto’s : Annelies Pelckmans

Probleemstelling

–       Vertrokken vanuit de opmerkingen van de leerlingen (via een enquete) kwam naar voor dat men al veel te lang in dezelfde ruimte zit. De leerlingen willen vooral meer afwisseling.  Elke maand een nieuwe eetzaal is uiteraard niet haalbaar, maar … we vonden een perfecte oplossing.

Concept

We hebben er voor gezorgd dat de leerlingen elke week een nieuwe beleving krijgen in deze eetruimte. Dit bekomen we door een rotatiesysteem in te voeren. De leerlingen laten we elke week/maand aan een ander type tafel zitten. Ook het zitobject is telkens weer iets totaal anders. Een barkruk, een plooitafel met vaste stoelen, een tumbly, een gewone stoel, vlinderstoelen. Uiteraard zit men ook telkens weer ergens anders in de eetzaal. Dit zorgt voor de leerlingen telkens weer voor een nieuwe (eet)beleving. Men is er dus véél minder snel op uitgekeken.

Een tweede aspect kwam op vraag van de directeur. Hij vroeg om een permanent beschikbare noodklas en vergaderruimte. Bovendien had hij graag een podium voorzien met eventueel een snoezel-/leeshoek. De noodklas vormt men, door de tafels te herschikken, snel om tot een vergaderruimte en op het podium liggen steeds kleurrijke kussens die dienst doen als snoezelhoek waar de leerkrachten ook graag naartoe komen om een verhaal voor te lezen.

Een derde aspect kwam tot stand toen alle puzzelstukjes begonnen te passen. De tafels en stoelen staan opgesteld van laag naar hoog, weg van het podium. Als alle tafels worden verschoven van het podium weg, dan kan men de hoge tafels tegen lagere tafels aanschuiven. Vooraan zet men dan de stoelen en kussens. Zo krijgen we een tribune effect om het lage podium goed te kunnen gadeslaan van op alle zitplaatsen.

Vormgeving  

De vormgeving en kleur hebben we aangepast aan de kindersmaak en bewust eigentijds gehouden. We werken met grote kleurvlakken met telkens grote witte vlakken tussen om toch veel kleur te kunnen gebruiken zonder echt overdreven drukke ruimte te bekomen. 

Indeling

Het podium. Men kan na het sluiten van de gordijnen, een afgescheiden snoezelhoek maken. Met de discobol en de kleuren verlichting kan een tof lichtspel maken. Op de kussens kan men liggen zitten, hangen, … om bijvoorbeeld een boek te lezen, ‘snoezelen’, een luisterspel volgen, TV kijken, … Het TV/audio meubel is mobiel op het podium voorzien, met één centrale kabelhouder. Zo kan hij dienst doen voor de klas zowel als in de snoezelruimte. Op het podium is het gordijn niet helemaal tot vooraan zodat bv een individuele opdracht nog voor het gordijn kan gegeven worden. Dit was een erg belangrijke vraag voor de werking van de school. Boeken en dergelijke kunnen weggeborgen worden in zwarte curverboxen.

Bij de inkom passeren de leerlingen langs een groene afscheidingswand in de vorm van struiken. Aan de achterzijde hangen grote rode toppen om enkele jassen te kunnen weghangen. Dankzij deze scheidingswand zitten de etende kinderen toch min of meer rustig terwijl de inkomende en uitgaande leerlingen passeren.

Tegen de raamloze wand hangen groene metalen magneetborden (om de leerlingen hun kunstwerken op te hangen) die ook dienst kunnen doen voor het gebruik van bordkrijt om te fungeren als infoborden.

Links en rechts langs de inkom staan kasten waarin de drankkratten gestockeerd kunnen worden. Zo staat alles ordelijk weggezet. De legvlakken van deze kasten werken we best af met RVS plaatmateriaal ivm slijtage. In deze kasten zitten ook de curverboxen waarin per klas de brooddozen zitten. Op deze kasten kunnen ook knutselwerkjes gezet worden welke men niet aan een wand kan hangen.

De deur naar de gang is een blauwe nis geworden waarin, de opbergkast  en de koeling voor de middag drankjes voorzien is.

De eetzaal is voorzien van verschillende soorten tafels : in de vorm van plantbladeren voorzien van vlinderstoeltjes (copie). Ronde tafels met tumbly’s (mobiel zitten). Bestaande oude tafels herwaarderen door gebruik van effen PVC tafelkleden. Onder transparante tafelkleden kan men ook tekeningen en schilderwerken stoppen. Mobiele tafels kunnen eenvoudig naar buiten gereden worden bij mooi weer.

Verlichting

Boven de klas/vergader ruimte is een oud verlichtingsarmatuur voorzien met verschillende armen. Dwz een recuperatie verlichting welke we voorzien van een grote zwarte, ronde kap. Dit is dan een mooie blikvanger die met erg weinig centen gemaakt kan worden. In deze oude kroonluchter hebben we RGB bollampen gestoken. Zo kan men de kleur/sfeer zelf bepalen.

De gehele refter is voorzien van de bestaande TL verlichting in drie kringen. 1 podium, 2 klas, 3 eetzaal. Deze zorgt voor een algemene goed uitverlichte zaal.

In 3 rijen hangen er ook pendelarmaturen centraal boven de tafels om een meer gezellige huiselijke sfeer te maken. Meestal kan men de TL’s uit laten tijdens het eten en enkel deze pendels laten branden.

Langs de raamloze wand hangt telkens tegenover een groen magnetisch bord een reeks spots. Deze spots zorgen ervoor dat de borden met hun kunstwerken kunnen uitgelicht worden.

Rond het podium hangen podiumspots welke men kan voorzien van kleurenfilters.

Op het podium kan men met een eenvoudig philips RGB kleurenlamp de discobol laten schitteren.